Luzern dag 3

20 september 2023 - Luzern, Zwitserland

Vandaag de laatste dag alweer, vroeg begonnen voor onze Golden round trip Luzern.

De trip bevat een boottocht, tandradbaan en kabelbaan tocht, gelukkig kwam ik er gisteren achter dat de tandradbaan op 20 minuten lopen bij het hotel zit en kon ik dus de auto laten staan en te voet daar naar toe.

De tandradbaan is de Pilatus Kulm, het is de steilste van de wereld met een stijging  van maar liefst 48% naar 2000 meter hoogte. De rit duurt 40 minuten en was fantastisch, mooie uitzichten uiteraard maar ook indrukwekkend staaltje techniek.

Eenmaal boven heb ik eerst een film over de tandradbaan en de mythe en sagen van de berg Pilatus Kulm gekeken. Was interessante film vooral over het bouwen van de tandrad baan dat begon in1889 en was toen een wereld primeur.

Daarna wat wandelingen gedaan, 1 ervan was naar de top Tomlishorn op 2132 meter. Was op het eind wel even pittig maar erg mooie wandeling om te doen. De uitzichten waren geweldig en ik had ook erg mooi weer vandaag 20 graden en geen bewolking. Blij mee!!!

Daarna via de andere kant van de berg naar beneden met 2 kabelbanen was ook een leuke rit.

Eenmaal beneden in Kriens, even door het dorp gewandeld maar dat was niet veel. Vervolgens de bus naar Luzern genomen.

Als laatste onderdeel van deze toer was een boottocht over het meer terug naar de Pilatus Kulm. Was een mooie boottocht van 75 minuten met top weer echt genoten.

Bij aankomst weer terug naar het hotel gewandeld, een prachtige ervaring rijker was een top dagtrip.

Zo dat was het weer de koffers pakken en morgen de lange rit naar huis…….