Bonifacio dag 2

15 september 2023 - Bonifacio, Frankrijk

Vandaag naar Bonifacio gegaan een mooie stad boven op de krijtrotsen met ook een citadel helemaal bovenaan. Het is de oudste van Corsica, boven eerst een rondje gemaakt langs de vestigingsmuren waar bunkers en gun emplacement nog steeds zichtbaar zijn. Prachtig uitzicht over de beneden stad met de haven en uiteraard over zee.

Hierna naar het martin begraafplaats, erg mooi kerkhof met allemaal familiegraf huisjes, was ook erg groot.

Hierna de King of Aragon staircase, nou ik wou graag een keer beneden aan de klif staan en dat heb ik geweten poeha. Een hele steile trap naar beneden wat een afdeling. Hierna kon je een stukje langs de klif wandelen. En toen weer terug omhoog nou ik was blij dat ik dit in de ochtend had gedaan en dat terwijl het al erg warm was. Eenmaal boven stond iemand van de dela al te wachten, wat was ik blij dat ik weer boven was. Ik hoef voorlopig niet meer naar beneden.

Hierna verder de stad in met de kleine smalle straatjes en vele winkeltjes. Was erg gezellig en leuk om door te lopen.

Toen heb ik de binnenkant van de citadel bezocht was wel aardig om even door te lopen maar niet echt bijzonder.

Na de lunch nog een boottocht gemaakt om Bonifacio en de kustlijn vanaf het water te zien, was erg gaaf. Boot bezocht ook nog een aantal grotten langs de kust. Ook de King of Aragon staircase was leuk en indrukwekkend om te zien vanaf de boot.

Als laatste heb ik nog Gouverneur de Corse bezocht een klein historisch museum waar  je in het gangenstelsel van de citadel kwam met als hoogte punt een trap naar beneden die naar een uitzicht punt halverwege de klif leidde, deze werd gebruikt om een grote lamp op een rail naar toe te brengen en zo de vijand in het licht te zetten zodat het leger  van boven goed zicht had om te schieten. Er waren ook nog wat oude geweren aanwezig.

Hierna ben ik na de camping gegaan en de dag afgesloten aan het zwembad het weer blijft erg mooi en warm.

1. Esther Paulussen:
    15 september 2023
    Prachtige foto's Jan 😍😍
  2. Annie:
    16 september 2023
    Hoy Jan
    Het ziet er allemaal indrukwekkend uit zeker de havens met de kolossale boten,
    De laatste week nog veel plezier profiteer er nog even van.
    Mam
  3. René van Rijen:
    17 september 2023
    Had die man van de Dela toevallig ‘n zeis bij zich en ‘n zwarte cape om. Vermijd die gast, Jan!